Autorski program nauczania I stopnia w Centrum Gitarowym Lucky Greg
Gitara klasa pierwsza
Podstawowe cele nauczania:
-
Rozbudzenie w uczniu zainteresowania muzyką.
-
Rozwijanie predyspozycji i talentu muzycznego ucznia.
-
Nauka świadomej i samodzielnej pracy z instrumentem.
-
Kształtowanie wyobraźni, wrażliwości oraz poczucia piękna w muzyce.
-
Zachęcenie do samodzielnego kształcenia się w grze na instrumencie i rozwoju świadomości muzycznej.
Materiały pomocnicze:
-
Krauzowicz - Metoda i nauka gry na gitarze.
-
M. Adamiak, G. Templin – Gitara krok po kroku cz. I, cz. III.
-
G. Templin – Gitara krok po kroku cz. II
-
K. Sosiński – Materiały do nauki gry na gitarze.\
Program nauczania:
Podstawowe zagadnienia:
-
Budowa gitary, omówienie części instrumentu, nazwy strun.
-
Zasady konserwacji instrumentu.
-
Utrzymanie odpowiedniej postawy podczas gry.
-
Nauka strojenia instrumentu.
Ćwiczenia rytmiczne oraz chromatyczne:
-
Wprowadzenie pojęć związanych z rytmem, podział wartości rytmicznych.
-
Ćwiczenia na pustych strunach.
-
Ćwiczenia chromatyczne rozwijające technikę gry oraz koordynację obu rąk.
Techniki czytania zapisu muzycznego:
-
Proste melodie na gryfie gitary zapisane za pomocą numerów progów oraz dźwięków.
-
Tabulatura – nauka czytania oraz poprawnego odgrywania dźwięków.
-
Nuty – omówienie zapisu dźwięków na pięciolinii, ćwiczenia rytmiczne służące przyswojeniu notacji.
Ogół zagadnień teoretycznych oraz praktycznych:
-
Dźwięki gamy C – dur.
-
Lokalizacja dźwięków strun na gamie.
-
Pierwsze melodie na gryfie w zapisie cyfrowym.
-
Tabela dźwięków.
-
Proste melodie zapisane za pomocą dźwięków.
-
Tabela podstawowych akordów.
-
Technika uderzenia podstawowego.
-
Akordy barre
-
Inerwały. Nazwy oraz lokalizacja na gryfie.
-
Interwałowa budowa akordów.
-
Pasaże typu Xmaj7
-
Powiązanie gamy C – dur z pasażem Xmaj7.
-
Odgrywanie gamy w różnych pozycjach na gryfie.
-
Budowa interwałowa gamy A – moll.
-
Pasaże typu Xmin7.
-
Równoległość skal na zasadzie koła kwintowego.
-
Budowa interwałowa skali miksolidyjskiej.
-
Pasaże typu X7.
-
Blues 12 taktowy z wykorzystaniem akordów Xmaj, Xmin, X7.
-
Budowa interwałowa pentatoniki mollowej.
-
Improwizacja za pomocą pentatoniki w bluesie 12 taktowym.
-
Zagrywki bluesowe.
-
Budowa interwałowa pentatoniki durowej.
-
Łączenie pentatonik.
-
Akordy typu Xsus oraz Xadd
-
Skale modalne.
-
Akordy z dodanymi interwałami złożonymi.
-
Gamy symetryczne.
-
Techniki w rytmie reggae, ska, funky.
-
Doskonalenie technik Hammer on, Pull off, Slide, Legato, Staccato.